Stena sætter strøm til færge inden sommer
Inden sommeren i år bliver første fase af batteriprojektet på Stena Jutlandia en realitet. Det oplyser Stena Line i en pressemeddelelse.
Som Søfart tidligere har beskrevet, har det gennem længere tid været Stena Lines ønske at samle erfaringer med hybriddrift på færgen Stena Jutlandia, som sejler mellem Frederikshavn og Gøteborg. Nu kommer der handling bag ordene.
Læs også: Stena vil samle erfaringer med el-drift på Danmarks-færge
- Idet både størrelsen og prisen på batterier er faldende, er batteridrift blevet et meget interessant alternativ til traditionelt brændstof i transportsektoren. Det kan betyde, at udledninger til luften kan elimineres fuldstændig, siger Niclas Mårtensson, CEO i Stena Line, i pressemeddelelsen.
Stena Line har nu indgået en kontrakt med Callenberg Technology Group, der skal levere batterier med en samlet kapacitet på 1 MWh. Første fase går ud på at skifte til batteridrift, når færgen er i havn. I næste fase kobles batteriet sammen med propellerne, og dermed bliver Stena Jutlandica i stand til at sejle på batterier i cirka 10 sømil.
I sidste del af projektet skal batteriets kapacitet øges yderligere, så færgen bliver i stand til at tilbagelægge cirka 50 sømil på batteridrift, hvilket svarer til distancen mellem Gøteborg og Frederikshavn.